השוואה דו שלבית בין הכנסות של נכה צה"ל ונכה עבודה אשר בשלב ראשון (מסומן בירוק) לא איבדו את כושר עבודתם וקיבלו תגמול בנוסף להכנסות אחרות, בשלב השני חלה החמרה במצבם והם איבדו את כושר עבודתם – נכה צה"ל מקבל תגמול מחיה וביחס לנפגע עבודה מופעלת תקנה 15 במלואה. טבלה זו מביאה לידי ביטוי את מבחן ההכנסות החל על נכי צה"ל.
20%
נכה צה"ל |
20% נכות
עבודה |
50% נכה צה"ל | 50% נכה
עבודה |
75% נכה צה"ל | 75% נכה עבודה | 100% נכה צה"ל | 100% נכה
עבודה |
100%+ נכה צה"ל | ||
הכנסות ערב החמרת מצב | שכר מינימום
פנסיה תגמול |
4300
3000 870 +225 |
4300
3000 645 |
4300
3000 2176 +564 |
4300
3000 1612 |
4300
3000 3264 +846 |
4300
3000 2418 |
4300
3000 4353 +1128 |
4300
3000 3225 |
4300
3000 6095 +2870 |
הכנסות אחרי החמרת מצב ופגיעה בכושר עבודה | שכר מינימום
פנסיה תגמול |
—–
3000 1898 +931 |
—-
3000 967 |
——
3000 5396 +2978 |
——3000
2418 |
——-3000
6267 +3042 |
——
3000 3225 |
——-
3000 6267 +3042 |
——–3000
3225 |
——–
3000 7834 +4609 |
הכנסות ערב החמרת נכות | שכר מממוצע
פנסיה תגמול |
9123
3000 870 -498 |
9123
3000 1368 |
9123
3000 2176 -1245 |
9123
3000 3421 15544 |
9123
3000 3264 -1867 |
9123
3000 5131 |
9123
3000 4353 -2489 |
9123
3000 6842 |
9123
3000 6095 -747 |
הכנסות אחרי החמרת מצב ופגיעה בכושר עבודה | שכר ממוצע
פנסיה תגמול |
——-3000
4898 -154 |
—–
3000 2052 |
——
3000 5396 +265 |
——
3000 5131 |
——
3000 6267 -575 |
——-
3000 6842 |
——-
3000 6267 -575 |
——-
3000 6842 |
——–
3000 7834 +992 |
הכנסות ערב החמרת נכות | עבודה 15,000
פנסיה תגמול |
15000
3000 870 -1380 |
15000
3000 2250 |
15000
3000 2176 -3449 |
15000
3000 5625 |
15000
3000 3264 -5173 |
15000
3000 8437 |
15000
3000 4353 -6897 |
15000
3000 11250 |
15000
3000 6095 -5155 |
הכנסות אחרי החמרת מצב ופגיעה בכושר עבודה | עבודה 15,000
פנסיה תגמול |
——
3000 1898 -1477 |
——
3000 3375 |
——
3000 5396 -3041 |
——3000
8437 |
——
3000 6267 -4983 |
——-
3000 11250 |
——-
3000 6267 -4983 |
——
3000 11250 |
——
3000 7834 -3416 |
הכנסות ערב החמרת נכות | עבודה 20,000
פנסיה תגמול |
20000
3000 870 -2130 |
20000
3000 3000 |
20000
3000 2176 -5324 |
20000
3000 7500 |
20000
3000 3264 -7986 |
20000
3000 11250 |
20000
3000 4353 -10647 |
20000
3000 15000 |
20000
3000 6095 -8905 |
הכנסות אחרי החמרת מצב ופגיעה בכושר עבודה | עבודה 20,000
פנסיה תגמול |
——
3000 1898 -2602 |
——
3000 4500 |
——
3000 5396 -5854 |
——
3000 11250 |
——
3000 6267 -8733 |
——-
3000 15000 |
——
3000 6267 -8733 |
——-
3000 15000 |
——
3000 7834 -7166 |
מהנתונים שבטבלה 4 ניתן לראות בבירור כי כבר מרמת השכר הממוצע במשק, סך ההכנסות שיהיה לנכה נפגע עבודה יהיה גבוה מזה של נכה צה"ל. הפער הולך וגדל ככל שרמת השכר עולה ומגיע לאלפי ₪ לחודש.
יש לשוב ולהדגיש כי הנתונים בטבלה זו מחמירים ביותר עם נכים נפגעי עבודה ומציגים את הנתונים האופטימליים מבחינת נכי צה"ל. לולא כן, הפער לטובת נפגעי עבודה היה גבוה אף יותר:
- הנתונים בטבלה זו מתעלמים מהקשיים בדרך לקבלת התגמול הניצבים מול נכה צה"ל, לרבות העובדה כי בנכות 20% התגמולים המפורטים בטבלה 4 רלוונטיים רק לנכים פגועי ראש ונפש, וביחס לכלל הנכים הבדיקה היא של בדיקת מסוגלות לעבודה בראי הנכות המוכרת וזו בלבד, ללא קשר לגילו של הנכה, כישוריו, עיסוקו הקודם.
- בהתאם לכללים להפעלה מלאה של תקנה 15, ניתן להפעיל את התקנה מטעמים של פגיעה חלקית בהשתכרות בלבד. הפעלה מלאה של תקנה 15 יכולה להיות בכל מקרה של ירידה בהכנסות בשיעור 36% ויותר. משמעות הדבר היא כי ניתן להוסיף לטבלת נפגעי עבודה המשך השתכרות בגובה של 64% משכרם ערב הפגיעה. מובן שהדבר יגדיל את הפער לטובת נכים נפגעי עבודה. נכה צה"ל המקבל תגמול מחיה יכול לעבוד בעבודה שיקומית ולהשתכר רק עד מחצית השכר הקובע (היינו עד 2176.5 ₪ בלבד).
- הנתונים מתייחסים להכנסה נוספת של פנסיה בשווי 3000 ₪ בלבד. ברור שככל שלנכה יש הכנסות נוספות מעבר להכנסה מהתגמול, הפער בין נכים נפגעי עבודה לנכי צה"ל יגדל לטובת נפגעי עבודה.