חובת דיווח על הכנסות
- עמוד הבית / דיונים / פורום תגמולי מחיה / חובת דיווח על הכנסות
הדיון הזה מכיל 29 תגובות, ויש לו 5 משתתפים, והוא עודכן לאחרונה ע״י רינת גולד גזית, עו"ד לפני 8 שנים, 4 חודשים.
-
מאתתגובות
-
25 ביוני 2016 בשעה 17:06 #341
לרינת שלום רב ,בירצוני לברר אם לנכה שמקבל תגמול ניצרך יש חובת דיווח על הכנסות משכר דירה ורווחי הון גם אם הן נמוכות מ 2000 שקל?
-
25 ביוני 2016 בשעה 17:51 #342
צריך לדווח על ההכנסות ומשרד הביטחון אמור לעשות את הקיזוזים לפי המבחנים שהוא מפעיל. שים לב שהכנסה בסוגי ההכנסות שציינת יכולה להיות עד כ 2200 ש"ח ללא קיזוזים בצירוף ההכנסות יחד, ואין מדובר בסכום זה ביחס לכל הכנסה בנפרד.
-
25 ביוני 2016 בשעה 19:25 #343
לרינת,איך מדווחים על הכנסה מריבית של תוכניות חסכון שמישתלמת אחת ל 4 שנים?איך מיתבצע קיזוז במיקרה כזה שהוא אופיני ?
-
26 ביוני 2016 בשעה 9:58 #344
למיטב ידיעתי, דיווח על רווחי הון נעשה על ידי המצאת אישורים שנתיים, בתום שנה, מהבנק.
-
26 ביוני 2016 בשעה 10:38 #345
תודה רבה לך
-
1 ביולי 2016 בשעה 10:00 #351
שאלה בבקשה לעורכת דין רינת רוצה לדעת אם במיסגרת הצהרת הכנסות לתגמול ניצרך מישרד הביטחון יכול לבקש לבדוק את חשבונות הבנק של הנכים,אם כן באילו מיקרים?
-
2 ביולי 2016 בשעה 11:33 #353
לפי חוק הנכים, לקצין התגמולים יש סמכות כשל וועדת חקירה והוא מוסמך לחקור ולבקש מסמכים בכל עניין הנוגע להפעלת סמכותו לפי דין. משרד הביטחון רואה עצמו מחוייב לקזז כל הכנסה מתגמול נצרך, למעט מה שהוחרג מפורשות. בזמנו היה סיכום בין משרד הביטחון לארגון נכי צה"ל לפיו נכה יחתום על הרשאה לבדיקת מעמדו במאגרי מידע (מס הכנסה, ביטוח לאומי) אולם ביצוע הבדיקה בפועל ייעשה רק במקרה של חשד להכנסות שאינו מדווחות. ככל הידוע לי, משרד הביטחון בודק את הדברים באופן שוטף במאגרי מידע ביחס לכל נכה אשר נבדקת זכאותו הראשונה לתגמול מחיה כרוני.
למיטב ידיעתי, טפסי ויתור סודיות עליהם חותם הנכה לא אמורים לאפשר למשרד הביטחון גישה למידע מחשבונות הבנק של הנכה ואולם, אם משרד הביטחון חושד כי הנכה לא דיווח באופן מדוייק על הכנסותיו, הוא יכול לכאורה לדרוש מהנכה לצרף נתוני חשבון בנק לתקופות מסויימות, ואף עשוי להתנות את המשך תשלום התגמול בהמצאת המסמכים האמורים והמשך הבדיקה.
-
2 ביולי 2016 בשעה 12:40 #354
לעו"ד רינת תודה על תשובתך.האם משרד הביטחון צריך לנמק מדוע הוא חושד בנכה?הרי הוא יכול לטעון תמיד שיש חשד ולהחליט לבדוק באופן שוטף?
-
2 ביולי 2016 בשעה 13:52 #355
אני סבורה שמשרד הביטחון בהחלט צריך לנמק, אחרת הכלל מאבד ממשמעותו . לא בטוח שמשרד הביטחון חושב כך, וזה עלול להיות פתח לבעיה.
-
2 ביולי 2016 בשעה 14:57 #356
לעוד רינת,בתצהיר דיווח על הכנסות נאמר שאי דיווח מהווה עבירה על החוק.מה הוא החוק ומה העונשים הצפויים?האם זאת עבירה פלילית? ומה הסנקציות שיכול להפעיל משרד הביטחון שהרי לפעמים אי הצהרה על הכנסות נובעת מאי ידיעה של חובת הדיווח
-
2 ביולי 2016 בשעה 19:35 #358
סעיף 42 לחוק הנכים קובע עבירות שעיקרן השגת זכויות במירמה. במסגרת הסעיף נקוטים עונשי מאסר מקסימליים שיכולים להיגזר בגין עבירות אלה. בפועל, מבחינה מעשית, ייעשה שימוש בסעיפים אלה, אם בכלל, רק במקרים קיצוניים בהם יש תרמית שיטתית לקבלת זכויות. אני מתקשה לראות מצב שמפעילים סעיפים אלה בשל דיווח שגוי על הכנסות ואינני מכירה כל תקדים לנקיטת צעדים כאמור בנסיבות של דיווח שגוי.
הסנקציה המעשית במקרה של אי דיווח על הכנסות שהנכה אמור היה לדווח עליהן הינה יצירת חוב וגביית תשלומי היתר מהתגמול השוטף וההטבות.
-
2 ביולי 2016 בשעה 20:52 #359
לרינת האם זה משנה אם הדיווח השגוי על ההכנסות היה מוצדק או לא?האם תשובתך נישארת בעינה גם אם משרד הביטחון יראה בדיווח השגוי כלא מוצדק?
-
2 ביולי 2016 בשעה 21:03 #360
מוצדק הכונה נבע מיתום לב.תודה
-
3 ביולי 2016 בשעה 9:21 #361
השאלה האם הימנעות מדיווח היתה בכוונה או בתום לב, והשאלה האם הנכה יכול היה לדעת שהוא צריך לדווח, אמורה להיות, לטעמי, חלק מהשיקולים ביחס לגביית תשלומי היתר. גביית תשלומי היתר מוגבלת ל 7 שנים, ולמשרד הביטחון יש שיקול דעת כיצד לפרוס את החזר תשלומי היתר. משרד הביטחון גם לא אמור לגבות תשלומי יתר לפני שהוא עורך לנכה שימוע ומבין את גירסת הנכה ביחס לאי דיווח. יש נסיבות בהן הנכה לא יכול היה למנוע את היווצרות תשלומי היתר, בין אם כיון שהדברים לא היו בידיעתו או שנבעו מטעות של משרד הביטחון. אני סבורה כי במקרים כאלה יש לאפשר שיקול דעת לקבוע כי תשלומי היתר אינם ברי גביה. סמכות כזו קיימת למשל בביטוח לאומי, אולם משרד הביטחון לא מוכן לראות עצמו בעל סמכות להחליט כאמור, למרות שסעיף החוק העוסק בגביית תשלומי יתר נוקט במילה "רשאי" ביחס לסמכות קצין תגמולים לגבות תשלומי יתר.
אני מכירה מקרים בהם הנכה הוכיח שלא ידע ולא יכול היה למנוע את יצירת תשלומי היתר או במקרים שמדובר היה בטעות של משרד הביטחון שהנכה לא יכול היה לדעת עליה. במקרים אלה בוטלה גביית תשלומי היתר אולם הדבר חייב הגשת ערעור לבימ"ש על עצם הגביה, והוכרע כאמור במסגרת הליך משפטי.
-
3 ביולי 2016 בשעה 9:44 #362
האם במיקרה שמישרד הביטחון לא מישתכנע שהיה תום לב באי דיווח על הכנסות האם במיקרה כזה הסנקציה מיסתכמת בגבית תשלומי יתר בלבד?
-
3 ביולי 2016 בשעה 10:16 #363
אני לא מכירה מקרים בהם ננקטו צעדים מעבר לכך
-
3 ביולי 2016 בשעה 10:38 #364
תודה תודה רבה לך
-
6 ביולי 2016 בשעה 12:24 #383
לעוד רינת שלום ,אבקש לדעת מהם תנאי ההחזר לגבית תשלומי יתר במיקרה של תגמול ניצרך.תודה.
-
6 ביולי 2016 בשעה 22:11 #385
ככלל משרד הביטחון אמור להודיע על גובה החוב והטעמים ליצירת החוב ולערוך שימוע במסגרתו לנכה יש הזדמנות להסביר ולנסות לשכנע או שבכלל לא מדובר בחוב או לבקש לפרוס אותו. רק אחר כך משרד הביטחון אמור להתחיל לגבות. ככלל גביית תשלומי יתר אמורה להיות לכל היותר בגין שבע שנים רטרואקטיבית. לפי החוק משרד הביטחון לא יכול לגבות יותר משליש מהתגמול. בפועל משרד הביטחון רואה עצמו רשאי לגבות תשלומי יתר גם כנגד הטבות וכל זכות אחרת שמגיעה לנכה. אני סבורה שלמשרד הביטחון יש סמכות גם לקבוע שבשל נסיבות מסויימות (כמו למשל שתשלומי היתר נוצרו בגלל טעות של המשרד שלנכה לא היתה כל דרך לדעת עליה) הוא לא ייגבה את תשלום היתר, אולם משרד הביטחון רואה עצמו מוסמך להחליט רק ביחס לפריסת תשלומי היתר. לעניין זה כל פריסה שהיא שונה מגביית 1/3 מהתגמול וכל ההטבות, תיעשה בכל מקרה לפי הנסיבות הקונקרטיות.
-
6 ביולי 2016 בשעה 22:29 #387
אם אני מבין נכון יש התישנות על תשלומי יתר שקרו שבע שנים ויותר?
-
6 ביולי 2016 בשעה 22:37 #388
זה מה שמופיע בנוסח תזכיר חוק הנכים בנוסח מתחית מרץ 2016 (לא בטוח שזהו נוסח אחרון) שאמור, לשיטת משרד הביטחון, לשקף מצב קיים. זה עדיין לא מעוגן באופן פורמלי בחקיקה.
-
7 ביולי 2016 בשעה 8:58 #389
כלומר לדוגמא אי דיווח על הכנסות שקרה לפני יותר מ 7 שנים מתישן?
-
7 ביולי 2016 בשעה 13:33 #391
למיטב הבנתי כך אמור משרד הביטחון לנהוג, וכך הוא טוען שהוא נוהג כיום, אך עדיין לא מעוגן בחוק.
-
8 ביולי 2016 בשעה 10:25 #392
גם העבירה מתישנת וגם החוב מיתבטל?
-
9 ביולי 2016 בשעה 15:40 #393
בכל הנוגע ל"עבירה" אמורים לחול לכאורה כללי ההתיישנות הפליליים שאיני מצויה בהם, אולם אציין שוב כי אני לא מכירה מקרים בהם התייחסו לאי דיווח על הכנסות לצורך נצרך כאל עבירה והפעילו סנקציות מעבר לקיזוזי חוב בגין העבר.
-
9 ביולי 2016 בשעה 15:57 #394
לגבי העברה הבנתי את הנאמר אולם מה עם החוב?החוב מתבטל אם עברו מעל 7 שנים?
-
9 ביולי 2016 בשעה 18:01 #395
החוב אמור להתבטל לגבי התקופה שמעבר ל 7 שנים, ואמור להישאר חוב של 7 שנים אחרונות בלבד.
-
9 ביולי 2016 בשעה 18:15 #396
תודה רבה
-
11 בספטמבר 2016 בשעה 19:01 #426
שאלתי זאת הינה בענין התישנות של חוב אחרי שלא בוצע דיווח על הכנסות ועברו למעלה מ 7 שנים.האם אי דיווח על משיכת כספי תגמולים מביטוח מנהלים שקרה לפני יותר מ 7 שנים מתישן?
-
12 בספטמבר 2016 בשעה 15:26 #427
לפי הנוסח לכאורה אמורה להיות התיישנות בנסיבות אלה.
-
מאתתגובות
יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.