הזכאות לדמי ביגוד מוגדרת בהוראה 53.05 וכוללת שני סוגי זכאות:
זכאות אוטומטית לנכה בדרגת נכות 50% לפחות על פגיעה אחת ביד או רגל, ונכים פגועי גפיים בדרגות נכות גבוהות יותר כמפורט בהוראה.
זכאות לנכים בדרגות נכות נמוכות יותר הינה לנכים העושים שימוש במכשירים מסויימים המפורטים בהוראה. לפי נוסח ההוראה זכאות לפי קטגוריה זו מותנית בפניה של הזכאי, ולפי נוסח ההוראה הזכאות היא מיום הגשת הבקשה.
על פי הנתונים שמסרת, אתה עונה על הקטגוריה השניה של הזכאות המחייבת לכאורה הגשת בקשה ועל כן, סביר להניח שאם תגיש בקשה לקבל את התשלומים רטרואקטיבית תיענה בשלילה.
אגב, גם ביחס לתשלום אוטומטי שאין ספק שמשרד הביטחון אמור היה לשלם ולא שילם בשל טעות, משרד הביטחון רואה עצמו מחוייב לשלם רק 7 שנים רטרואקטיבית (למעט תגמול לפי חוק), וזאת נוכח טענת התיישנות שמשרד הביטחון מעלה בעניין זה. לטעמי אין מקום לטענת התיישנות בהקשר זה כיון שההתיישנות אמורה להיספר מהרגע שהתגלתה הטעות.
אני סבורה שגם בקטגוריה השניה אין כל הצדקה אמיתית לכך שמשרד הביטחון לא יחזיר את התשלום רטרואקטיבית למלוא התקופה או לפחות 7 שנים, וזאת כיון שמשרד הביטחון הוא זה שמאשר לך את השימוש במכשירים ועל כן, בהכרח, כל הנתונים הרלוונטיים לקביעת הזכאות נמצאים בידי משרד הביטחון ואין כל הצדקה להתנות את ביצוע התשלום בפניה של הזכאי.
לקצין התגמולים ולעובדי אגף השיקום חובת נאמנות מוגברת כלפי נכי צה"ל ומחובתם לוודא שנכי צה"ל מנצלים את מלוא זכויותיהם. נוסח ההוראה והמשמעות שלה סותרים את חובת הנאמנות כאמור.
לצערי, נוכח נוסח ההוראה סביר להניח שמשרד הביטחון ידחה בקשה שלך לתשלום רטרואקיבי והדרך לתקוף זאת תהיה על ידי הגשת עתירה מנהלית תוך טענה לחוסר סבירות הדרישה להגיש בקשה לקבלת התגמול כשכל הנתונים בידי משרד הביטחון.